سرویس چهره ها | کد خبر: 16517
تاریخ انتشار: 1393/09/25 - 07:51:46

مسافري ارجمند از قافله هنر

اسفراین - سپهرآیین- چهره ها - در آخرين روزهاي پاييز ديگر بار هنرمندي از ميان ما رخت بربست که ياد و نامش براي هميشه در خاطر اهالي سينما،تئاتر و تلويزيون حک شده است. بازيگري که با حضور بر صحنه تئاتر، پرده سينما وقاب تلويزيون نقش آفريني هاي درخشانش را بارها به تماشا گذاشت .زنده يادانوشيروان ارجمند پيشکسوت تئاتر مشهد وبازيگر توانمند تئاتر، سينما و تلويزيون يکشنبه گذشته در 73 سالگي بر اثر ايست قلبي به ابديت شتافت.
 سپهرآیین ، وي ۲۷ مهر ۱۳۲۰ در زاهدان به دنيا آمد و فعاليت خود را از اواخر دهه ۴۰ به عنوان بازيگر و کارگردان تئاتر درمشهد آغاز کرد. وي سال ۱۳۵۳ با تاسيس گروه «تئاتر توس »در مرکز آموزش تئاتر مشهد در خيابان احمدآباد فعاليت هاي هنري در خور توجهي براي پيشرفت تئاتر مشهد انجام دادو 20 سال بي وقفه براي روشن نگه داشتن چراغ تئاتر مشهد تلاش کرد. بسياري از هنرمندان کشور و هنرمندان پيشکسوت امروز تئاتر مشهد ازجمله علي آزاد نيا، عليرضا سوزنچي، هادي نوري، محسن کريمي، غلامرضا عارف نژاد و احمد ريحانه زير نظر ارجمند آموزش ديده اند. به سبب تلاش هاي بي چشمداشت وي مشهد به يکي از قطب هاي تئاتر کشورتبديل شد.
 
با نگاهي به کارنامه انوشيروان ارجمند مي توان دريافت بيشترين حضور وي در عرصه آثار تاريخي و مذهبي بوده است. اودر مجموعه هاي تلويزيوني«امام علي »در نقش «اشعث کندي» و در «مختار نامه» در نقش« رفاعه بن شداد» بازي هاي چشمگير و ماندگاري از خود به تماشا گذاشت. سال 1364 مجموعه تلويزيوني «روايت عشق» را به طور مشترک با «علاءالدين رحيمي» کارگرداني کردکه از شبکه اول سيما پخش شد. اين نخستين سريالي است که پس از انقلاب ۵۷ درباره حوادث قيام عاشورا و نبرد کربلا ساخته شد. ارجمند در دهه نخست پيروزي انقلاب اسلامي(1358) نشان هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را دريافت کرد. 15 سال پي در پي نيز در نمايش «خورشيد کاروان» به کارگرداني محمود فرهنگ که هرسال همزمان با ايام سوگواري سالار شهيدان امام حسين(ع) اجرا مي شود نقش« راهب دير» رابازي مي کرداما امسال به دليل کسالتي که برايش پيش آمد جليل فرجاد جايگزين او شد .بازي در نمايش«سقوط از ارتفاع پست» با موضوع بيداري اسلامي از آخرين تجربيات تئاتري اين بازيگر فقيد بود. مراسم پاسداشت انوشيروان ارجمند قرار بود هفتم دي ماه سال جاري در نخستين سوگواره  نمايشي« خمسه » برگزار شود که تقدير اين فرصت را از اودريغ کرد . همچنين قرار بود ارجمند در فيلم سينمايي «يتيم خانه ايران» به کارگرداني «ابوالقاسم طالبي» ايفا ي نقش کند.
 
فيلم شناسي: گفت زيرسلطه من آييد (داريوش ارجمند)، گنج (محسن قصابيان)، دل نمک (امير قويدل)، قارچ سمي (رسول ملاقلي پور)، صبحانه اي براي دونفر (مهدي صباغ زاده)، دوئل (احمدرضادرويش)، قاعده بازي (احمد رضا معتمدي)، محيا (اکبر خواجويي) دوشيزه باران (محمدعلي سليمان تاش ) ،ترديد (واروژکريم مسيحي)، کيفر (حسن فتحي)، چراغ قرمز(علي غفاري)، شهر دقيانوس (مهردادخوشبخت)، نيکان و بچه غول(رحمان رضايي)و عقاب صحرا(مهردادخوشبخت)
 
مجموعه هاي تلويزيوني :سايه سکوت (جواد افشار)؛ کمند خاطرات (هوشنگ پاکروان، ضياء الدين دري و حسين خندان) ميعاد در سپيده دم (سعيد سلطاني)، امام علي(ع) ومختارنامه (داوود مير باقري)، روزي روزگاري وتفنگ سر پر(امرا...احمد جو)، عياران (کاظم بلوچي)، پنجمين خورشيد (عليرضا افخمي)، فرار بزرگ (محمدحسين لطيفي) وسقوط آزاد(عليرضا اميني)
 
در صحنه تئاتر : کارگردان«آخرين شگرد» و «علامت سوال» و بازيگرنمايش هاي چوب به دست هاي ورزيل (رضا صابري )،سرشت دردناک زندگي (محمود عزيزي)،رستم و سهراب( پري صابري)، سوگنامه اسفنديار (امير دژاکام)؛ خورشيد کاروان (حسين مسافرآستانه)؛امشب مي خواهم بميرم (نصرا... قادري )، هرا (نصرا... قادري)، زخم مدينه (عبدالرضا کيهاني ) و....
 
جوايز: جايزه کارگرداني و طراحي صحنه از جشنواره تئاترفجر براي نمايش«شگرد آخر»؛ جايزه نمايش برگزيده از جشنواره فجر براي نمايش«شگرد آخر»؛ جايزه برتر بازيگري از جشنواره فجر براي نمايش«سايه ماه»، جايزه بازيگري از سوي کانون ملي منتقدان براي نمايش«ماه ميهمان شب»؛ جايزه نمايش برتر از جشنواره همدان براي نمايش«ماه ميهمان شب»؛ جايزه بازيگري اول از جشنواره آئيني سنتي براي نمايش«سوگنامه اسفنديار»
 
پيشکسوتان تئاتر مشهد از ارجمند مي گويند
 
محمد علي لطفي مقدم: ارجمند سال 52 و 53 نمايشي با حالت نقالي در محل آرامگاه فردوسي مشهد به صحنه برد که اقدامي نوآورانه در عرصه نمايش بود. نمايش "رام رودي ها" اوج هنرنمايي ارجمند واز ماندگارترين نقش هاي ايشان در تئاتر مشهد بود که سال 57 روي صحنه رفت.
 
مصطفي هنرمند : در تمام مدتي که ايشان را مي شناختم، نديدم با کسي تندي کند يا درگير شود و بسيار صميمي بود.
 
حميد رضا سهيلي : ارجمند در تئاتر مشهد يکي از تاثيرگذارترين فعاليت هاي هنري را رقم زد. وارستگي اخلاقي وي سبب جذب بسياري از افراد پيشکسوت فعلي به هنر تئاتر در مشهد مقدس شد.
 
خسرو هوشيار: ارجمند داراي قريحه هنري مثال زدني بود و فعاليت هاي هنري اش را همواره به دور از هرگونه حواشي انجام مي داد.
 
ارجمند به روايت اهالي تئاتر و سينما
 
حسين طاهري مدير کل هنرهاي نمايشي : تئاتر جزء لاينفک زندگي پر بار ارجمندعزيز بودونيم قرن حضور پر ثمر در سطح اول هنر نمايش اين مرزو بوم مويد اين نکته است.
 
پورمحمدي معاونت سيما :ايشان راپيش از انقلاب و بانمايش هاي با محتوايي که در مشهد روي صحنه برده است مي شناسم. نقش هاي ماندگاري که او ايفا کرده هيچ گاه از حافظه مردم پاک نخواهد شد.
 
حجت ا... ايوبي رييس سازمان سينمايي :زنده ياد ارجمند در طول چند دهه بازيگري به   همان نسبت که نقش ها را ماندني و تصاوير بديعي بر نگاتيوهاي سينما ثبت کرده در دل ميليون ها مخاطب تلويزيون نيز جاودانه شده است.
 
حسين مسافر آستانه مدير عامل موسسه رسانه هاي تصويري وکارگردان تئاتر: انوشيروان ارجمند از جمله هنرمندان تاثيرگذار در عرصه تئاتر هم به لحاظ علمي و هم به لحاظ اخلاقي بود.
 
مهدي صباغ زاده: معرفت در کار از ويژگي هاي بارز انوشيروان ارجمند بود .سال ها حضورش در تالار مولوي بخشي از تاريخ پرافتخار صحنه هاي اين مرکز نمايشي و يادآور گوشه اي از نقش آفريني پر آوازه او در تاريخ تئاتر کشور است.
 
محمود عزيزي: انوشيروان ارجمند هنرمندي محجوب، مهربان و بسيار عاشق تئاتر و صحنه بود. روح صاف و باصفايي داشت وبسيار وقت شناس و عاشق تئاتر بود.
 
محسن قاضي مرادي: جاي خالي انوشيروان ارجمند ديگر پرنخواهد شد. ايشان هنرمندي و بود که به بازيگري زاويه ديد خوبي داشت وبازيگري را به خوبي مي دانست.وي ۲۷ مهر ۱۳۲۰ در زاهدان به دنيا آمد و فعاليت خود را از اواخر دهه ۴۰ به عنوان بازيگر و کارگردان تئاتر درمشهد آغاز کرد. وي سال ۱۳۵۳ با تاسيس گروه «تئاتر توس »در مرکز آموزش تئاتر مشهد در خيابان احمدآباد فعاليت هاي هنري در خور توجهي براي پيشرفت تئاتر مشهد انجام دادو 20 سال بي وقفه براي روشن نگه داشتن چراغ تئاتر مشهد تلاش کرد. بسياري از هنرمندان کشور و هنرمندان پيشکسوت امروز تئاتر مشهد ازجمله علي آزاد نيا، عليرضا سوزنچي، هادي نوري، محسن کريمي، غلامرضا عارف نژاد و احمد ريحانه زير نظر ارجمند آموزش ديده اند. به سبب تلاش هاي بي چشمداشت وي مشهد به يکي از قطب هاي تئاتر کشورتبديل شد.
 
با نگاهي به کارنامه انوشيروان ارجمند مي توان دريافت بيشترين حضور وي در عرصه آثار تاريخي و مذهبي بوده است. اودر مجموعه هاي تلويزيوني«امام علي »در نقش «اشعث کندي» و در «مختار نامه» در نقش« رفاعه بن شداد» بازي هاي چشمگير و ماندگاري از خود به تماشا گذاشت. سال 1364 مجموعه تلويزيوني «روايت عشق» را به طور مشترک با «علاءالدين رحيمي» کارگرداني کردکه از شبکه اول سيما پخش شد. اين نخستين سريالي است که پس از انقلاب ۵۷ درباره حوادث قيام عاشورا و نبرد کربلا ساخته شد. ارجمند در دهه نخست پيروزي انقلاب اسلامي(1358) نشان هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را دريافت کرد. 15 سال پي در پي نيز در نمايش «خورشيد کاروان» به کارگرداني محمود فرهنگ که هرسال همزمان با ايام سوگواري سالار شهيدان امام حسين(ع) اجرا مي شود نقش« راهب دير» رابازي مي کرداما امسال به دليل کسالتي که برايش پيش آمد جليل فرجاد جايگزين او شد .بازي در نمايش«سقوط از ارتفاع پست» با موضوع بيداري اسلامي از آخرين تجربيات تئاتري اين بازيگر فقيد بود. مراسم پاسداشت انوشيروان ارجمند قرار بود هفتم دي ماه سال جاري در نخستين سوگواره  نمايشي« خمسه » برگزار شود که تقدير اين فرصت را از اودريغ کرد . همچنين قرار بود ارجمند در فيلم سينمايي «يتيم خانه ايران» به کارگرداني «ابوالقاسم طالبي» ايفا ي نقش کند.
 
فيلم شناسي: گفت زيرسلطه من آييد (داريوش ارجمند)، گنج (محسن قصابيان)، دل نمک (امير قويدل)، قارچ سمي (رسول ملاقلي پور)، صبحانه اي براي دونفر (مهدي صباغ زاده)، دوئل (احمدرضادرويش)، قاعده بازي (احمد رضا معتمدي)، محيا (اکبر خواجويي) دوشيزه باران (محمدعلي سليمان تاش ) ،ترديد (واروژکريم مسيحي)، کيفر (حسن فتحي)، چراغ قرمز(علي غفاري)، شهر دقيانوس (مهردادخوشبخت)، نيکان و بچه غول(رحمان رضايي)و عقاب صحرا(مهردادخوشبخت)
 
مجموعه هاي تلويزيوني :سايه سکوت (جواد افشار)؛ کمند خاطرات (هوشنگ پاکروان، ضياء الدين دري و حسين خندان) ميعاد در سپيده دم (سعيد سلطاني)، امام علي(ع) ومختارنامه (داوود مير باقري)، روزي روزگاري وتفنگ سر پر(امرا...احمد جو)، عياران (کاظم بلوچي)، پنجمين خورشيد (عليرضا افخمي)، فرار بزرگ (محمدحسين لطيفي) وسقوط آزاد(عليرضا اميني)
 
در صحنه تئاتر : کارگردان«آخرين شگرد» و «علامت سوال» و بازيگرنمايش هاي چوب به دست هاي ورزيل (رضا صابري )،سرشت دردناک زندگي (محمود عزيزي)،رستم و سهراب( پري صابري)، سوگنامه اسفنديار (امير دژاکام)؛ خورشيد کاروان (حسين مسافرآستانه)؛امشب مي خواهم بميرم (نصرا... قادري )، هرا (نصرا... قادري)، زخم مدينه (عبدالرضا کيهاني ) و....
 
جوايز: جايزه کارگرداني و طراحي صحنه از جشنواره تئاترفجر براي نمايش«شگرد آخر»؛ جايزه نمايش برگزيده از جشنواره فجر براي نمايش«شگرد آخر»؛ جايزه برتر بازيگري از جشنواره فجر براي نمايش«سايه ماه»، جايزه بازيگري از سوي کانون ملي منتقدان براي نمايش«ماه ميهمان شب»؛ جايزه نمايش برتر از جشنواره همدان براي نمايش«ماه ميهمان شب»؛ جايزه بازيگري اول از جشنواره آئيني سنتي براي نمايش«سوگنامه اسفنديار»
 
پيشکسوتان تئاتر مشهد از ارجمند مي گويند
 
محمد علي لطفي مقدم: ارجمند سال 52 و 53 نمايشي با حالت نقالي در محل آرامگاه فردوسي مشهد به صحنه برد که اقدامي نوآورانه در عرصه نمايش بود. نمايش "رام رودي ها" اوج هنرنمايي ارجمند واز ماندگارترين نقش هاي ايشان در تئاتر مشهد بود که سال 57 روي صحنه رفت.
 
مصطفي هنرمند : در تمام مدتي که ايشان را مي شناختم، نديدم با کسي تندي کند يا درگير شود و بسيار صميمي بود.
 
حميد رضا سهيلي : ارجمند در تئاتر مشهد يکي از تاثيرگذارترين فعاليت هاي هنري را رقم زد. وارستگي اخلاقي وي سبب جذب بسياري از افراد پيشکسوت فعلي به هنر تئاتر در مشهد مقدس شد.
 
خسرو هوشيار: ارجمند داراي قريحه هنري مثال زدني بود و فعاليت هاي هنري اش را همواره به دور از هرگونه حواشي انجام مي داد.
 
ارجمند به روايت اهالي تئاتر و سينما
 
حسين طاهري مدير کل هنرهاي نمايشي : تئاتر جزء لاينفک زندگي پر بار ارجمندعزيز بودونيم قرن حضور پر ثمر در سطح اول هنر نمايش اين مرزو بوم مويد اين نکته است.
 
پورمحمدي معاونت سيما :ايشان راپيش از انقلاب و بانمايش هاي با محتوايي که در مشهد روي صحنه برده است مي شناسم. نقش هاي ماندگاري که او ايفا کرده هيچ گاه از حافظه مردم پاک نخواهد شد.
 
حجت ا... ايوبي رييس سازمان سينمايي :زنده ياد ارجمند در طول چند دهه بازيگري به   همان نسبت که نقش ها را ماندني و تصاوير بديعي بر نگاتيوهاي سينما ثبت کرده در دل ميليون ها مخاطب تلويزيون نيز جاودانه شده است.
 
حسين مسافر آستانه مدير عامل موسسه رسانه هاي تصويري وکارگردان تئاتر: انوشيروان ارجمند از جمله هنرمندان تاثيرگذار در عرصه تئاتر هم به لحاظ علمي و هم به لحاظ اخلاقي بود.
 
مهدي صباغ زاده: معرفت در کار از ويژگي هاي بارز انوشيروان ارجمند بود .سال ها حضورش در تالار مولوي بخشي از تاريخ پرافتخار صحنه هاي اين مرکز نمايشي و يادآور گوشه اي از نقش آفريني پر آوازه او در تاريخ تئاتر کشور است.
 
محمود عزيزي: انوشيروان ارجمند هنرمندي محجوب، مهربان و بسيار عاشق تئاتر و صحنه بود. روح صاف و باصفايي داشت وبسيار وقت شناس و عاشق تئاتر بود.
 
محسن قاضي مرادي: جاي خالي انوشيروان ارجمند ديگر پرنخواهد شد. ايشان هنرمندي و بود که به بازيگري زاويه ديد خوبي داشت وبازيگري را به خوبي مي دانست.

با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر